MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5
GPS souřadnice:
50.053653
14.408441
Otevírací doba:
13:00 do 20:00 + dle večerního programu
11. 11.
Nabelóse
V duu Nabelóse zkoumají klavíristka Ingrid Schmoliner a hornistka Elena Kakaliagou (Zeitkratzer, Zinc & Copper) průsečíky mezi improvizací, moderní kompozicí a lidovou hudbou. Na jedné straně je pro ně příznačný lyricky melancholický zvuk francouzského rohu spolu s baladickými zpěvy, na druhé straně zhusta využívají netradiční hráčské techniky, které vytvářejí náročnější, méně jednoznačný výraz. Majestátní francouzský roh se často přesouvá do víceméně ambientních poloh a vytváří něžně šumějící plochy, zatímco zvonící preparované piáno přebírá roli rytmického nástroje nebo rozbíjí idylu nervními disonantními klastry. Schmoliner a Kakaliagou přitom velmi dobře vyvažují přístupnost a abstrakci, takže jde o hudbu skutečně hutnou, ale zároveň velmi posluchačsky uspokojivou. Jejich živá vystoupení důsledně reagují na prostor, kde probíhají, ostatně jejich poslední nahrávka Omokentro vznikla z performance v nepoužívané nádrži v berlínské čtvrti Prenzlauer-Berg, a slibují nezvyklý, magický zážitek.
Timothée Quost: a tool is a tool
Na zakázku festivalu sestavený projekt Timothéa Quosta a tool is a tool přinese setkání zahraničního experimentátora s místní scénou kolem agilního labelu Ma Records. Francouzský trumpetista Timothée Quost patří mezi hudebníky, pro které je práce s rozšířenými technikami druhou přirozeností, a jeho tvorbu definuje především vynalézavé využití kontaktních mikrofonů, které umisťuje na svůj nástroj, což mu umožňuje vytvářet vrstevnatý, jakoby zblízka přicházející zvuk na hranici ASMR. Na Alternativě povede projekt, ve kterém jej doplní houslistka Jana Havláková, kytarista a hráč na elektroniku Kryštof Pátra, basistka Klára Pudláková a bubeník Jakub Švejnar. Havláková, Pudláková a Švejnar se potkávají v ambiciózním projektu Uthando, pro nějž je charakteristický lehký a lyrický pohyb mezi kompozicí a improvizací, ale najdeme je i v řadě dalších více či méně stabilních těles. Zejména Švejnarova důrazná i nepřímočará hra už je v rámci pražské extrémnější improvizace konstantou. Pátra pak má blízko i k hluku a abstraktní elektronice a jeho vystoupení bývají úměrně živelná. Jejich společné vystoupení představí novou skladbu zaměřenou na extrémní amplifikaci.
Ryosuke Kiyasu
Japonský bubeník Ryosuke Kiyasu využívá jednoduché prostředky: k tvorbě mu stačí jediný vířivý buben čili virbl a pár paliček. Reakce na jeho živá vystoupení ovšem hovoří o mimořádném, jen těžko přenosném zážitku. Vzhledem k jeho backgroundu to ovšem není úplně překvapivé. Kiyasu vychází z toho zákoutí japonské scény, kde se protíná free jazz, noise a grindcore, a má za sebou jak nahrávky třeba na kultovních Utech Records nebo českém labelu Korobushka, tak řadu kolaborací, mezi nimiž vyniká členství v legendární kapele Fushitsusha Keijiho Haina. Hrát jak vynalézavě, tak intenzivně je v těchto kruzích bezmála nutným požadavkem. V Kiyasuho případně to znamená, že ve vypjatých momentech na svůj virbl útočí, strhává ho na zem a narušuje hranice bubenické performance. Nejde přitom jen o performativní obohacení, ale o pohyby, které aktivně mění zvuk bubnu a posilují hypnotický dojem z koncertu.
Drť & Fedor Gál
Kapelu Drť definuje její sociálně kritický koncept. Uskupení založili mezi moderní klasikou, experimentem a free jazzem rozkročený skladatel a saxofonista Miro Tóth a zpěvák Michal Kaščák, vedoucí kapely Bez ladu a skladu a ředitel festivalu Pohoda, původně s cílem zhudebnit rozhovory s Alojzem Lorencem, posledním ředitelem STB. Na neveselé, ale zároveň místy vyloženě dadaistické texty v hudebním provedení spojujícím jazz, punk a experiment pak navázali v něčem ještě neutěšenějším tématem. Autentické záznamy z odposlechů bývalého slovenského ministra financí Jána Počiatka zachycují aroganci v nejvyšších patrech slovenské politiky. A současná spolupráce s intelektuálem a politikem Fedorem Gálem navazuje právě na tento projekt. Drť zachycuje Počiatkovy promluvy se vší syrovostí, což Gál reflektoval kriticky s argumentem, že to pouze vnáší do slovenské veřejné debaty další buranství. Tento nesouhlas byl ovšem velmi plodný. Gál se k Drti připojil a společně v Punctu nahráli materiál, kde reflektuje osobní zážitky z milníků (česko)slovenské historie od konce druhé světové války do začátku té rusko-ukrajinské. Živé provedení slibuje kontrast tíživého textového materiálu s energickou až hravou hudbou, který si při premiéře v pražském klubu Punctum získal velmi pozitivní ohlasy.
+../q_Q\..+
V projektu +../q_Q\..+ se sejdou čtyři výrazné osobnosti, jejichž pojetí elektronické hudby vychází z podobné estetiky na rozhraní klubu a abstrakce, ovšem s různorodými výsledky. CITYTRONIX, vlastním jménem Drew Holliday, je hudebnice a vizuální umělkyně z britského Kentu, pro níž slouží hudba jako zvukový deník z vlastního života. Její tvorba sahá od hyperpopu, který balancuje mezi euforií a závratí, až po, dejme tomu, hyperambient – nostalgicky zamyšlený, bombastický i intimní. Gertie Adelaido, jinak součást pražského kolektivu BCAA System, je DJ*ka popisující svůj přístup jako všemu otevřený meta-punk či ADHD-core. Jejich sety charakterizuje jakási hlučná melancholie, do které se vejde noise, hardcore nebo extrémní metal, ale zároveň zůstávají lidsky křehké a vstřícné. Projekt trngs může být povědomý z vizionářských labelů Gin & Platonic nebo Infinite Machine a jeho přístup definuje přetlak zvuků, nápadů a poloh, které posouvají klubovou elektroniku do extrému. Výboje rozlámaných rytmů a cizorodých melodií fungují jako paralela neustálého přívalu informací a stimulů z internetu. Oliver Torr patří k nejvytíženějším českým hudebníkům, jehož záběr sahá od klubu přes ryzí experiment po elektronické písničkářství. V jeho portfoliu najdeme kolaborace s hudebníky od Katarzie po Elvin Brandhi, filmové soundtracky nebo vlastní nástroje. Jeho debut Fragility of Context (2021) vyšel ve chvíli, kdy už šlo o zavedené jméno, a získal cenu Vinyla za album roku, aktuálně si získává pozornost projekt Awoo, kde Torr spolupracuje s lidmi z BCAA.
UFMC launch event
Mimo hudební program proběhne na Alternativě také spuštění nové platformy Umbrella for Music Curators (UFMC), kterou zaštiťuje skupina hudebníků, organizátorů a technických pracovníků aktivních v české scéně. Cílem projektu, který uvažuje v celoevropském měřítku, je vytvořit online prostředí zaměřené na náročnou, nekonvenční a okrajovou hudbu, které bude kultivovat a informovat stávající posluchačstvo, ale také stimulovat invenční přístupy u aktivních tvůrčích osobností. Projekt, za kterým stojí mimo jiné hlukotvůrce Tomáš Vtípil, zvukový inženýr Ladislav Železný nebo organizátor akcí kolem brněnského prostoru Ponava (včetně festivalu Faun) Vít Kalvoda, se chápe za svého druhu průkopnický, protože jeho úkolem je vyřešit veškeré příslušné licence ke streamování a ukázat tím cestu i dalším podobným iniciativám. Zahajovací akce proběhne 11. 11., kromě prezentace vystoupí spolupracující umělci a součástí angažmá UFMC budou také podcasty a nahrávky z celé Alternativy.
Vstupenky:
350 Kč v síti GoOut
850 Kč celofestivalová permanentka
Akce je součástí festivalu alternativa. Pořádá Unijazz. V případě dotazů kontaktujte pořadatele festivalu, alternativa@unijazz.cz