Urban Space Epics je
projekt, který založil Darrell Jónsson, básník, programátor a performer
v roce 1980. Jeho snahou je propojit experimentální filmovou techniku 20.
století s inovativní hudbou a monumentálními pěveckými doprovody, čímž
plánuje docílit vytvoření tzv. živého, technicky prostupného kina.
Vizuálně zde můžeme považovat médium kamery
za štětec a projektory srovnávat s hudebními nástroji. Celý vizuální obraz
následně vzniká za pomoci fotomontáže nalezených snímků v kombinaci s užitím fotografie
a filmové stopáže. Snímky pocházejí většinou z oblasti Mexika, Španělska a
Maroka a zmiňovaná filmová stopáž má často podobu pozastavujících se snímků, tzv.
animace a je složena z obrazců částí městské architektury a rostlinného
života, který zde demonstruje prvek základního přírodního stavebního materiálu.
Ke svým hudebním záznamům používá Urban
Space Epics syntezátor moog, kalimby, marimby, zobcové flétny a další
elektronické a etnické nástroje. Zmiňované nástroje jsou kombinací hudebních
motivů užívaných Dinaricem Guslem, islandským Rímurem, a také například
slovanským a americkým folklorem, dále rockem, krautrockem, jazzem a hudbou 20.
století až po současnost.
"Text" v rámci narativní
performance je dopředu nastíněn, ale následně zcela ponechán na živé improvizaci,
kterou prostupují mechanismy, užívané před vznikem psaných záznamů, tedy formy vyprávění
příběhů a zpěvu. Tím se také Urban Space Epics snaží docílit auditivní
ilustrace vyprávěného děje.
Dalo by se říct, že zatímco byl dříve film médiem čistě
vizuálním, v současné době Urban Space Epics vytváří hybrid, digitálního
zobrazení v kombinaci s klasickou filmovou páskou a také spolu s
využitím projekčních systémů. Zatímco tvrdé zrnité 35mm diapozitivy jsou tedy
stále vyvíjeny pro multi-projektorové sekvenční obsahy, začínají vznikat také
diapozitivy použitelné v HD a s 4K video projekcí.